Stresszlevezetés a művészet segítségével

Ma már köztudott, hogy  a művészetet mentális és lelki betegségek kezelésére terápiás jelleggel sikeresen alkalmazhatjuk. Számos művészetterápiás csoport és tevékenység létezik, ahol szakemberek, művészek és pszichológusok segítségével, egy csoporthoz tartozva az alkotáson keresztül fejleszthetjük önismeretünket, személyiségünket. A művészet segíthet abban is, hogy bizonyos problémák gyökerére rátaláljunk és elkezdhessünk tudatosan foglalkozni a kezelésével. Oldja a feszültséget, a szorongást és tökéletes stresszlevezető. Sokan a művészeten keresztül érik el a Flow-élményt, miközben teljesen átadják magukat az alkotás élvezetének, kizárva a külvilágot, megfeledkezve térről és időről. A művészet megteremti a lehetőségeket arra, hogy minőségi időt tölthessünk el saját magunkkal.

Mi a helyzet azokkal, akik nem „művészlelkek”?

Mint ahogy a zene vagy a tánc jótékony hatása is bizonyított, úgy a festés vagy rajzolás is pozitív dolgokat hoz elő belőlünk. Természetesen kifogást mindig lehet találni, de egy biztos: rajzolni bárki tud. A továbbiakban olyan egyszerű stresszkezelő rajzolási technikákat sorolunk fel, melyekre bárki képes és nincs más teendő, mint papírt és ceruzát ragadni és figyelni a hatást.

Fáradtság esetén jót tesz és felélénkít, ha virágokat rajzolunk. Ha idegesek vagyunk, rajzoljunk vonalakat, ezáltal le tudjuk vezetni az agressziót. Unaloműzésre jó ellenszer, ha kiszínezünk egy üres lapot különböző színekkel. A szomorúság elűzésére rajzoljunk szivárványt, aggodalomra pedig az origami-készítés a legjobb megoldás. A frusztráltságot oldja, ha széttépünk egy darab papírt, majd a széttépett papírdarabokat tetszőleges mintákba rendezzük. Csalódottságra jó terápiás módszer ha lemásolunk egy portrét vagy festményt, a zavartságot pedig a mandala rajzolás és színezés oldhatja fel. Ha úgy érezzük, időre van szükségünk ahhoz, hogy meghozzuk a jó döntést, rajzoljunk hullámokat vagy köröket. Ha pedig épp egy új célt keresünk magunkat, rajzoljunk célt, irányt ábrázoló jeleket.

Az ilyen jellegű stresszkezelő módszereknél nem a tehetség számít, hanem az, hogy átadjuk magunkat az alkotás gyógyító hatásának és kikapcsoljunk pár perc erejéig. A rajzolás segít megnyugodni, rendszerezi és harmonizálja a gondolatokat és akár inspiráló és motiváló is lehet.

 

Be the first to comment

Leave a Reply